zondag, september 19, 2004

ELKE's mail

Hello iedereen,Hier een overzichtje van wat ik hier al allemaal heb gedaan...Vorige vrijdag ben ik hier dus aangekomen in mijn gast gezin. Ik zit in een super rustige buurt echt wel een suburb. Die avond zijn we met zijn allen gaan eten in een of ander restaurantje. Dat was al helemaal anders dan in Belgie, eten wordt niet tegelijk opgediend is er iemand klaar wordt het afgeruimd. En wanneer iedereen klaar is wordt je verwacht om te betalen en door te gaan. Rustig tafelen kan hier ni.De zaterdag zijn we naar een dichtbijzijnd meer gegaan. Haar vader en haar broer hebben daar 3 bootjes liggen. `t Was nog kei mooi weer dus hebben we heel de namiddag daar doorgebracht. Bijna heel de familie was daar, tijd om aan te passen had ik dus niet echt. `t Was wel super leuk, we hebben heel de tijd rondgetoerd me klein mannen in zo`ne tube. Uiteraard was het daarna mijn beurt. Man, ik heb afgezien. In het begin ging da nog maar op den duur ging diee sneller en sneller zodat ik er bijna uitvloog. Toen ik terug in de boot ging, was hij helemaal onder den indruk. Hij vond da ongelooflijk dat ik er ni was uitgevlogen. Voila, bij deze Belgie weeral goe vertegenwoordigd he...Zondag zijn we terug naar het meer gegaan. Ik heb ni getubed, kon amper zitten, ik was helemaal stijf van zaterdag... Daarna zijn we nog naar het zwembad van haar zus gegaan. En `s avonds hadden ze een verrassing voor mijne verjaardag. Was wel tof, ze hadden cake gebakken en ik heb een cadeautje gekregen, iets om te knutselen, wat het juist is weet ik ni. Maar naar t schijnt hebben alle aupairs dat! Soit ik zal het nog wel uitzoeken...Maandag was mijne eerste echte dag... Had hetzelfde gevoel als wanneer ik mijne eerste dag op een nieuw werk begin! Grappig wel eigenlijk, observeren, vragen,... `t was wel tof! Maar kinderen verstaan in t Engels, whoow da is ni simpel. Ik denk dat ik aan Noah (4) 100 keer moest vragen wat hij nu juist bedoelde en of hij wat trager kon spreken. Ik dacht da mijn Engels redelijk was... Hoewel da dialectje der ook wel wa mee te maken heeft natuurlijk.Dinsdag was het `coffee night`. Iemand van de aupairs zou mij komen oppikken kon ik eindelijk wa mensen leren kennen... `t Was wel leuk om zo die verhalen van anderen te horen hoe hun eerste dagen waren. Bij iedereen eigenlijk hetzelfde: onwennig, taalbarriere, opvoedingsshock. Ja die opvoeding is hier helemaal anders dan bij ons. Ze hebben hun positieve kanten zoals bv. ze praten ontzettend veel met hun kids, leggen alles uit zoals het echt is, winden dus nergens doekjes om,... Maar langs den andere kant zijn hun kinderen heilig: Ze worden overbeschermd, mogen alles. Bij ons is ne nee meestal nee. Hier is ne nee eigenlijk ja. Da is ni simpel om mij daar aan aantepassen eigenlijk. Ik was daar echt wel van in shock.Nog ff verder over de `coffee`, Sheila van Brazilie woont 4 huizen verder dan mij en da lijkt mij wel een toffe, en onze kids zijn even oud dus kunnen we al is bij elkaar gaan spelen.Lee en Cara zijn 2 Zuid-Afrikaanse meisjes en die vinden het fantastisch dat wij met elkaar kunnen communiceren in het Nederlands. Moest ik heel den tijd Nederlands spreken. Ze waren helemaal onder den indruk.Van woensdag op donderdag wa het Rosh Hashanah, Joods Nieuwjaar. Donderdagmiddag zijn we naar de Cider Mill gegaan. Da is aan een riviertje en er was een lezing. Daarna werden er stukken brood ingegooid en dit was voor alle zonden te vergeven. Je moest ook een appel met honing eten en dit voor een `sweet newyear`.Vrijdagavond was er een road rally. Amai da stak goe ineen. Ik zat met nog 4 andere in de auto en we moesten in totaal 40 dingen doen waarvan 20 zoekopdrachten en 20 doe-opdrachten. We hadden 2 uur de tijd. Da was echt lachen.. Echt ne super fijne avond gehad eigenlijk!!! En mijn team heeft gewonnen, helemaal cool natuurlijk!!!Dit was het tot hier toe maar ik wil jullie nog heel even zeggen dat er een website is gemaakt door Bart en hier kun je ook mijn verhaal volgen en `comments` schrijven. Het is zeker een aanrader om is te bekijken. Er staan nog een heleboel andere toffe links op. Check this out. En laat jullie maar is goe gaan met de comments he...Er komen ook foto`s op!!! http://dudesplace.blogspot.com
Super veel groetjes
ELKE